ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Správný výběr PNEU

Pro výběr pneumatik několik důležitých rad

Motocykly

Pneumatika je vzduchem či jiným plynem plněná pružná součást kol dopravních prostředků, která je nasazena na vnějším obvodu kola. Pneumatiky zajišťují přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývala duše, ale častěji se používají bezdušové pneumatiky. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatiky je vulkanizovaná guma.

Motocykly ovládly v posledních letech silnice a staly se novým trendem. Na evropském trhu mají motocyklové pneumatiky již 15% podíl na celkovém prodeji pneu. Stále silnější motory dvoukolových strojů však také kladou vyšší nároky na motocyklové pneumatiky. Při výběru pneu pro motocykl platí jiná pravidla, než při výběru pneu pro osobní vozy. Motocyklové pneumatiky jsou vystaveny podstatně větší zátěži a správným výběrem pneu ovlivníte vyšší bezpečnost jízdy.

Vzhledem k rozdílným rychlostem, jízdním povrchům a nárokům na životnost i bezpečnost se motocyklové pneu specializují podle typu motocyklu. Motocykl typu enduro vyžaduje vynikající záběr pneumatiky s vysokou odolností proti defektu. Oproti tomu u cestovních motocyklů je důležitá životnost pneumatiky a jízdní komfort. Přilnavost pneumatiky, zvyšující bezpečnost jízdy je pak nedůležitějším parametrem pro sportovní motocykly.

Motocyklové pneu a bezpečnost

Bezpečnost motocyklových pneu je bezesporu jeden z nejdůležitějších parametrů při jejich výběru. Vliv na bezpečnou jízdu má přilnavost, směs a dezén pneumatiky. Pro cestovní motocykly a endura jsou vhodnější pneumatiky s tvrdší směsí, která zaručuje jejich delší životnost. Pneumatiky s měkčí směsí jsou vhodnější pro rychlé sportovní stroje, jejich životnost je sice nižší, ale přilnavost pneu je naopak podstatně vyšší.

Teprve v posledních několika letech se uplatňují pneu s více směsovou technologií, kterou dříve používaly pouze závodní stroje. Běhoun pneumatiky je vyroben z tvrdší směsi v oblasti kontaktu s vozovkou a z měkčí směsi na bočnici pneumatiky. Pneumatika vyrobená ze dvou směsí má větší životnost a přilnavost při náklonu motocyklu. Bezpečnost jízdy také ovlivňuje dezén běhounu pneumatiky. Počet drážek, jejich tvar a rozměr snižují riziko aquaplaningu podobně jako je tomu u osobních pneu.

Jaké rozměry pneumatik mohu používat?

Rozměr určený pro Váš motocykl, sidecar, skútr či čtyřkolku je uveden v jeho technickém průkazu. Zde jsou také uvedeny alternativní rozměry schválené výrobcem

  • rozměr pneumatiky povolený výrobcem (např. 160/70/R17)
  • zatížení pneumatiky (index zatížení)
  • styl jízdy, převážně rychlost (index rychlosti)
  • životnost pneumatiky (ujeté kilometry)
  • kvalita pneumatiky (např. složení, odvod vody, hlučnost, atd.)
  • typ dezénu (pneumatiky symetrické, asymetrické, směrové)
  • Podrobné informace naleznete v Technických informacích o pneumatikách

Automobily

  • Zakupte si vždy 5 pneumatik pokud váš automobil neobsahuje menší dojezdovou pneumatiku. ! Proč ? Při defektu nebo poškození nemá být jako náhradní použita pneumatika, která nepasuje do sady(např. pneu jiného rozměru či konstrukce), protože to může způsobit závažná poškození diferenciálu Vašeho vozidla
  • Pro jízdu automobilů o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg v zimním období je předepsaná hloubka dezénu minimálně 4 mm v letním období pak minimálně 1,6 mm na všech kolech. S pneumatikami s profilem pod těmito hranicemi byste se neměli do terénu vůbec pouštět.
  • Při vysokotlakém čištění pneumatik dbejte na to, aby tryska byla min. 40 cm od pneumatiky. Zabráníte tím možnému poškození pláště.

Zimní pneu Novelizační vyhláška č. 202/2008 Sb. s platností od 1. července 2008 zavedla dopravní značky C 15a „Zimní výbava“ a C 15b„ Zimní výbava – konec“, která motorovým vozidlům s výjimkou motocyklů přikazuje v období od listopadu do dubna použít zimní pneumatiky.

Co znamená značení na pneumatikách

příklad: 195 / 70 R 17 69 H TL METZELER TOURANCE

195

Šířka pneumatiky (mm)

70

Poměr výška / šířka v %

R

Konstrukce (R – radiální)

17

Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54cm)

TL/TT

bezdušová pneumatika / použití pneu s duší

69

Index nosnosti (LI)

H

Rychlostní index (SI)

TOURANCE

Označení dezénu

Index HMOTNOSTI

označení

Kg

 

označení

Kg

 

označení

Kg

 

označení

Kg

20

80

 

36

125

 

52

200

 

68

315

21

83

 

37

128

 

53

206

 

69

325

22

85

 

38

132

 

54

206

 

70

335

23

88

 

39

136

 

55

218

 

71

345

24

90

 

40

140

 

56

224

 

72

355

25

93

 

41

145

 

57

230

 

73

365

26

95

 

42

150

 

58

236

 

74

375

27

98

 

43

155

 

59

243

 

75

387

28

100

 

44

160

 

60

250

 

76

400

29

103

 

45

165

 

61

257

 

77

412

30

106

 

46

170

 

62

265

 

78

425

31

109

 

47

175

 

63

272

 

79

437

32

112

 

48

180

 

64

280

 

80

450

33

115

 

49

185

 

65

290

 

81

462

34

118

 

50

190

 

66

300

 

82

475

35

121

 

51

195

 

67

307

 

83

487

 

index rychlosti

max. rychlost v km/hod

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

Y

300