Správný výběr PNEU
Pro výběr pneumatik několik důležitých rad
Motocykly
Pneumatika je vzduchem či jiným plynem plněná pružná součást kol dopravních prostředků, která je nasazena na vnějším obvodu kola. Pneumatiky zajišťují přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývala duše, ale častěji se používají bezdušové pneumatiky. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatiky je vulkanizovaná guma.
Motocykly ovládly v posledních letech silnice a staly se novým trendem. Na evropském trhu mají motocyklové pneumatiky již 15% podíl na celkovém prodeji pneu. Stále silnější motory dvoukolových strojů však také kladou vyšší nároky na motocyklové pneumatiky. Při výběru pneu pro motocykl platí jiná pravidla, než při výběru pneu pro osobní vozy. Motocyklové pneumatiky jsou vystaveny podstatně větší zátěži a správným výběrem pneu ovlivníte vyšší bezpečnost jízdy.
Vzhledem k rozdílným rychlostem, jízdním povrchům a nárokům na životnost i bezpečnost se motocyklové pneu specializují podle typu motocyklu. Motocykl typu enduro vyžaduje vynikající záběr pneumatiky s vysokou odolností proti defektu. Oproti tomu u cestovních motocyklů je důležitá životnost pneumatiky a jízdní komfort. Přilnavost pneumatiky, zvyšující bezpečnost jízdy je pak nedůležitějším parametrem pro sportovní motocykly.
Motocyklové pneu a bezpečnost
Bezpečnost motocyklových pneu je bezesporu jeden z nejdůležitějších parametrů při jejich výběru. Vliv na bezpečnou jízdu má přilnavost, směs a dezén pneumatiky. Pro cestovní motocykly a endura jsou vhodnější pneumatiky s tvrdší směsí, která zaručuje jejich delší životnost. Pneumatiky s měkčí směsí jsou vhodnější pro rychlé sportovní stroje, jejich životnost je sice nižší, ale přilnavost pneu je naopak podstatně vyšší.
Teprve v posledních několika letech se uplatňují pneu s více směsovou technologií, kterou dříve používaly pouze závodní stroje. Běhoun pneumatiky je vyroben z tvrdší směsi v oblasti kontaktu s vozovkou a z měkčí směsi na bočnici pneumatiky. Pneumatika vyrobená ze dvou směsí má větší životnost a přilnavost při náklonu motocyklu. Bezpečnost jízdy také ovlivňuje dezén běhounu pneumatiky. Počet drážek, jejich tvar a rozměr snižují riziko aquaplaningu podobně jako je tomu u osobních pneu.
Jaké rozměry pneumatik mohu používat?
Rozměr určený pro Váš motocykl, sidecar, skútr či čtyřkolku je uveden v jeho technickém průkazu. Zde jsou také uvedeny alternativní rozměry schválené výrobcem
- rozměr pneumatiky povolený výrobcem (např. 160/70/R17)
- zatížení pneumatiky (index zatížení)
- styl jízdy, převážně rychlost (index rychlosti)
- životnost pneumatiky (ujeté kilometry)
- kvalita pneumatiky (např. složení, odvod vody, hlučnost, atd.)
- typ dezénu (pneumatiky symetrické, asymetrické, směrové)
- Podrobné informace naleznete v Technických informacích o pneumatikách
Automobily
- Zakupte si vždy 5 pneumatik pokud váš automobil neobsahuje menší dojezdovou pneumatiku. ! Proč ? Při defektu nebo poškození nemá být jako náhradní použita pneumatika, která nepasuje do sady(např. pneu jiného rozměru či konstrukce), protože to může způsobit závažná poškození diferenciálu Vašeho vozidla
- Pro jízdu automobilů o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg v zimním období je předepsaná hloubka dezénu minimálně 4 mm v letním období pak minimálně 1,6 mm na všech kolech. S pneumatikami s profilem pod těmito hranicemi byste se neměli do terénu vůbec pouštět.
- Při vysokotlakém čištění pneumatik dbejte na to, aby tryska byla min. 40 cm od pneumatiky. Zabráníte tím možnému poškození pláště.
Zimní pneu Novelizační vyhláška č. 202/2008 Sb. s platností od 1. července 2008 zavedla dopravní značky C 15a „Zimní výbava“ a C 15b„ Zimní výbava – konec“, která motorovým vozidlům s výjimkou motocyklů přikazuje v období od listopadu do dubna použít zimní pneumatiky.
Co znamená značení na pneumatikách
příklad: 195 / 70 R 17 69 H TL METZELER TOURANCE |
|
195 |
Šířka pneumatiky (mm) |
70 |
Poměr výška / šířka v % |
R |
Konstrukce (R – radiální) |
17 |
Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,54cm) |
TL/TT |
bezdušová pneumatika / použití pneu s duší |
69 |
Index nosnosti (LI) |
H |
Rychlostní index (SI) |
TOURANCE |
Označení dezénu |
Index HMOTNOSTI
označení |
Kg |
označení |
Kg |
označení |
Kg |
označení |
Kg |
|||
20 |
80 |
36 |
125 |
52 |
200 |
68 |
315 |
|||
21 |
83 |
37 |
128 |
53 |
206 |
69 |
325 |
|||
22 |
85 |
38 |
132 |
54 |
206 |
70 |
335 |
|||
23 |
88 |
39 |
136 |
55 |
218 |
71 |
345 |
|||
24 |
90 |
40 |
140 |
56 |
224 |
72 |
355 |
|||
25 |
93 |
41 |
145 |
57 |
230 |
73 |
365 |
|||
26 |
95 |
42 |
150 |
58 |
236 |
74 |
375 |
|||
27 |
98 |
43 |
155 |
59 |
243 |
75 |
387 |
|||
28 |
100 |
44 |
160 |
60 |
250 |
76 |
400 |
|||
29 |
103 |
45 |
165 |
61 |
257 |
77 |
412 |
|||
30 |
106 |
46 |
170 |
62 |
265 |
78 |
425 |
|||
31 |
109 |
47 |
175 |
63 |
272 |
79 |
437 |
|||
32 |
112 |
48 |
180 |
64 |
280 |
80 |
450 |
|||
33 |
115 |
49 |
185 |
65 |
290 |
81 |
462 |
|||
34 |
118 |
50 |
190 |
66 |
300 |
82 |
475 |
|||
35 |
121 |
51 |
195 |
67 |
307 |
83 |
487 |
index rychlosti |
max. rychlost v km/hod |
J |
100 |
K |
110 |
L |
120 |
M |
130 |
N |
140 |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
U |
200 |
H |
210 |
V |
240 |
W |
270 |
Y |
300 |