Všeobecné technické informace k PNEU
Základní informace o pneu
Pneumatika je vzduchem či jiným plynem plněná pružná součást kol dopravních prostředků, která je nasazena na vnějším obvodu kola. Pneumatiky zajišťují přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Uvnitř pneumatiky bývala dříve duše, ale dnes se častěji používají bezdušové pneumatiky. Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatiky je vulkanizovaná guma.
Písmena a čísla na pneumatice (příklad METZELER)
METZELER : 170/80B - 15 M/C 77H TL Marathon ME880 DOT 0607 |
|
METZELER |
výrobce |
170 |
šířka pláště v milimetrech |
80 |
profil - poměr výšky běhounu vůči šířce pláště v % ( 80% ze 170 mm = 136 mm) |
B |
typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted) |
15 |
průměr ráfku v palcích ( 1" palec = 25,4 mm) |
M/C |
označení motocyklových plášťů o průměru ráfku 13" a výše (slouží k zabránění záměny s automobilovými nebo jinými pneu, které mají stejný průměr ráfku) |
77 |
index nosnosti (viz. tabulka) |
H |
index rychlosti (viz. tabulka) |
TL |
Tubelles - bezdušová (TT - Tube Type - dušová, nelze použít bez duše) |
Marathon ME880 |
označení dezénu |
0607 |
DOT - výrobní kód : 6 = šestý týden 07 = rok 2007 |
Co znamenají písmena za označením dezénu?
* OWL - bílé obrysy písmen
* WW - bílý pruh na bočnici
* RFD - zesílené provedení
* ROF - (Run On Flat) dojezdová technologie od Goodyear a Dunlop - při ztrátě tlaku v pneumatice
umožňuje dojezd až na vzdálenost 80 km s nejvyšší přístupnou rychlostí 80 km/h
* EMT - (Extended Mobility Technologie) dojezdová technologie od Goodyear - při ztrátě tlaku
v pneumatice umožňuje dojezd až na vzdálenost 80 km s nejvyšší přístupnou rychlostí 80 km/h
* DSST - (Dunlop Self Suporting Technology) dojezdová technologie od Dunlop - při ztrátě tlaku
v pneumatice umožňuje dojezd až na vzdálenost 80 km s nejvyšší přístupnou rychlostí 80 km/h
* XL - pneu se zvýšenou nosností
* MO - originální výbava
* ROWL - bílé kontury popisu
* RBL - vystouplá černá písmena na bočnici
Dále na pneu najdete texty označující specifické vlastnosti pneumatiky
- TUBELESS - bezdušová pneu
- TUBETYPE - dušová pneu
- M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz
- RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pneumatiky pro dodávky
- DOT 24 - 9, označuje týden a rok výroby pneumatiky, dvacátý čtvrtý týden, rok 2009
- OUTSIDE, INSIDE - vnitřní a venkovní bočnice
- ROTATION - směr otáčení pneumatiky
- AT - All terrain, pneumatiky pro všechny druhy terénů
- AW - All weather, označení pro celoroční pneumatiky
- RW,OWT, OWL - bílý nápis na bočnici pneu
- XNW - bílý pruh na bočnici pneu
- RB, RBT - černý nápis na bočnici pneu
- RY - žlutý nápis na bočnici pneu
- RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
- FR, MFS - zesílená ochrana disku na pneu (ráfku)
- ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
- F - homologace pro pneu Fiat
- MO - homologace pro pneu Mercedes Benz
- NO - homologace pro pneu Porsche
Rozměr pneumatiky |
Provozní podmínky |
||||||
205 |
55 |
R |
16 |
91 |
H |
tl |
rf |
šířka pneu v mm |
výška pneu v % k šířce |
radiální konstrukce |
průměr ráfku v palcích |
index nosnosti |
index rychlosti |
bezdušová konstrukce |
zesílená konstrukce |
Význam označení H
H - je index rychlosti udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik je určen velkými písmeny.
Symbol |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
W |
Z |
Rychlost v km/h |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
270 |
>270 |
Co znamená označení 91 (viz příklad)?
91 - je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
50 |
190 |
65 |
290 |
80 |
450 |
95 |
690 |
110 |
1060 |
51 |
195 |
66 |
300 |
81 |
462 |
96 |
710 |
111 |
1090 |
52 |
200 |
67 |
307 |
82 |
475 |
97 |
730 |
112 |
1120 |
53 |
206 |
68 |
315 |
83 |
487 |
98 |
750 |
113 |
1150 |
54 |
212 |
69 |
325 |
84 |
500 |
99 |
775 |
114 |
1180 |
55 |
218 |
70 |
335 |
85 |
515 |
100 |
800 |
115 |
1215 |
56 |
224 |
71 |
345 |
86 |
530 |
101 |
825 |
116 |
1250 |
57 |
230 |
72 |
355 |
87 |
545 |
102 |
850 |
117 |
1285 |
58 |
236 |
73 |
365 |
88 |
560 |
103 |
875 |
118 |
1320 |
59 |
243 |
74 |
375 |
89 |
580 |
104 |
900 |
119 |
1360 |
60 |
250 |
75 |
387 |
90 |
600 |
105 |
925 |
120 |
1400 |
61 |
257 |
76 |
400 |
91 |
615 |
106 |
950 |
121 |
1450 |
62 |
265 |
77 |
412 |
92 |
630 |
107 |
975 |
122 |
1500 |
63 |
272 |
78 |
425 |
93 |
650 |
108 |
1000 |
123 |
1550 |
64 |
280 |
79 |
437 |
94 |
670 |
109 |
1030 |
124 |
1600 |
Značení ocelových disků
- 6 - šířka pneu disku v palcích
- 14 - průměr pneu disku v palcích
- ET 38 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola, vyšší číslo ET znamená, že je kolo více zanořeno v podběhu vozidla
- 4 - počet šroubů
- 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
Vysvětlení parametrů disků (podle obrázku) |
||
Zn. |
Parametr |
O co se jedná? |
A |
šířka |
hodnota, na které závisí rozměr pneumatiky, uvádí se v palcích |
B |
rozteč |
hodnota určuje průměr kružnice, na které leží upevňovací šrouby, uvádí se v mm |
C |
středový otvor (CB) |
průměr středového otvoru, je možné ho upravit pomocí středového kroužku (uvádí se v mm) |
D |
zális |
neboli ET (einpresstiefe) je vzdálenost mezi pomyslným středem disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla (čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“ do blatníku), uvádí se v mm |
E |
rozteč kružnice |
hodnota určující počet šroubů potřebných v uchycení disku |
F |
středový otvor |
viz „C“ |
G |
průměr ráfku |
uvádí průměr disku, na této hodnotě závisí rozměr pneumatik, které je možné na takový disk umístit (uvádí se v palcích) |
Příklady některých označení velikosti kol
* 5 1/2 J x 14 H2
Jedná se o ráfek s hlubokým prolisem, široký 5,5 palce, s patkou typu J, průměrem ráfku 14 palců a hřbety v provedení "Double-Hump".
* 5,50 B x 14 CH
Zde máme opět ráfek s hlubokým prolisem, šířkou 5,5 palce, avšak s patkou typu B, průměrem 14 palců a hřbety v provedení "Combinations Hump".
* 14 x 5 1/2 J H2 x 45
To je rovněž ráfek s hlubokým prolisem, šířkou 5,5 palce, patkou typu 3, průměrem 14 palců a hřbety v provedení "Double-Hump". Jako dodatkový údaj je zde ještě uveden zális.
Volba pneumatiky pro provoz
Pneumatiky pro daný typ vozidla určuje výrobce vozidla spolu s výrobcem pneumatik. Přípustné je používat pneumatiky s vyšší kategorií rychlosti, např. 'H' místo 'S'. Povolený je i vyšší index nosnosti, např. 82 místo 80. Při změně pláště za jiný rozměr je třeba dodržet zákonné předpisy. To znamená, že změna musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla.
Na vozidle smí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na téže nápravě smějí být tzv. shodné pneumatiky (tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Další - viz Vyhláška Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.
V případě zimních pneumatik M+S je doporučeno z bezpečnostních důvodů používat tyto vždy na celém vozidle a nejen na jedné nápravě. 4 mm, je hranice, kdy zimní pneumatika ztrácí své speciální zimní vlastnosti.
Změna pneumatik si vyžaduje často i změnu diskových kol. Proto i volbu diskových kol je třeba provádět dle doporučení výrobce a jejich změnu rovněž zaznamenat v technickém průkazu vozidla.
Jak se pozná opotřebovaná pneumatika?
Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu jejich užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je mnohem delší. Nebezpečí aquaplaningu ( ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénu. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, ještě dříve, nežli zbytková hloubka dezénu klesne pod 1,6 mm.
Minimální bezpečnostní hloubku dezénu signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně dezénu.
Rovnoměrné opotřebení všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost. Doporučuje se proto záměna pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.
Kombinace pneumatik
Na jedné nápravě musí být vždy identické pneumatiky. Tzn. stejného výrobce, dezénu, rozměru i konstrukce. Na různých nápravách mohou být pneu různé, ale stejné konstrukce.(např.radiální) Nedoporučuje se však používat např. na přední nápravě směrové pneu a na zadní nesměrové pneu, protože to může negativně ovlivnit chování vozu při jízdě.
Šířka zimních pneumatik
Použití širší či užší pneu záleží na tom, v jakých podmínkách vůz převážně používáte. Pro zimní podmínky - sníh či rozbředlý sníh jsou vhodnější užší zimní pneu, které se lépe prořezávají k pevnému podkladu zajišťujícímu lepší záběr. Pokud Váš vůz v zimě používáte především ve městě či na dálnicích s převážně suchými či vlhkými vozovkami, jsou vhodnější širší zimní pneumatiky.
Přezouvání pneu zimní za letní
Teplotní hranicí přezouvání sezónních pneu je 7°C. Pod touto teplotou letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zmenšuje přilnavost pneumatik k vozovce. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7°C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky. Nedoporučuje se čekat až na poslední chvíli. Vyhnete se tak nepříjemným frontám v pneuservisech a hlavně předejdete riziku nehody, které je ve chvíli napadnutí prvního sněhu či příchodu prvních mrazů velmi vysoké. Na jaře je hranice stejná pokud celodenní teploty stoupnou nad 7°C.
Je možné použít pouze dvě zimní pneu na hnanou nápravu?
NE. Při zimním obutí pouze hnané nápravy extrémně vzrůstá riziko smyku. Je to možná horší varianta než letní pneu v zimě.
Jaké rozměry pneumatik mohu používat?
Rozměr určený pro Váš vůz je uveden v jeho technickém průkaze. Zde jsou také uvedeny alternativní rozměry schválené výrobcem
Mohu namontovat na úzký ráfek širší pneumatiku než doporučuje výrobce?
Ne- pneumatika je konstruovaná na určitý rozměr ráfku. Dojde-li k montáži na příliš úzký ráfek dochází k znehodnocení konstrukce pneumatiky. Ta má potom špatné jízdní vlastnosti a stává se nebezpečnou. Navíc vypadá na tomto ráfku ještě užší než ve skutečnosti je.
Složení pneumatik
Index Zatížení
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
Index |
kg |
50 |
190 |
72 |
355 |
94 |
670 |
116 |
1250 |
138 |
2360 |
160 |
4200 |
51 |
195 |
73 |
365 |
95 |
690 |
117 |
1285 |
139 |
2430 |
161 |
4625 |
52 |
200 |
74 |
375 |
96 |
710 |
118 |
1320 |
140 |
2500 |
162 |
4750 |
53 |
206 |
75 |
387 |
97 |
730 |
119 |
1360 |
141 |
2575 |
163 |
4875 |
54 |
212 |
76 |
400 |
98 |
750 |
120 |
1400 |
142 |
2650 |
164 |
5000 |
55 |
218 |
77 |
412 |
99 |
775 |
121 |
1450 |
143 |
2725 |
165 |
5150 |
56 |
224 |
78 |
425 |
100 |
800 |
122 |
1500 |
144 |
2800 |
166 |
5300 |
57 |
230 |
79 |
437 |
101 |
825 |
123 |
1550 |
145 |
2900 |
167 |
5450 |
58 |
236 |
80 |
450 |
102 |
850 |
124 |
1600 |
146 |
3000 |
168 |
5600 |
59 |
243 |
81 |
462 |
103 |
875 |
125 |
1650 |
147 |
3075 |
169 |
5800 |
60 |
250 |
82 |
475 |
104 |
900 |
126 |
1700 |
148 |
3150 |
170 |
6000 |
61 |
257 |
83 |
487 |
105 |
925 |
127 |
1750 |
149 |
3250 |
171 |
6150 |
62 |
265 |
84 |
500 |
106 |
950 |
128 |
1800 |
150 |
3350 |
172 |
6300 |
63 |
272 |
85 |
515 |
107 |
975 |
129 |
1850 |
151 |
3450 |
173 |
6500 |
64 |
280 |
86 |
530 |
108 |
1000 |
130 |
1900 |
152 |
3550 |
174 |
6700 |
65 |
290 |
87 |
545 |
109 |
1030 |
131 |
1950 |
153 |
3650 |
175 |
6900 |
66 |
300 |
88 |
560 |
110 |
1060 |
132 |
2000 |
154 |
3750 |
176 |
7100 |
67 |
307 |
89 |
580 |
111 |
1090 |
133 |
2060 |
155 |
3875 |
177 |
7300 |
68 |
315 |
90 |
600 |
112 |
1120 |
134 |
2120 |
156 |
4000 |
178 |
7500 |
69 |
325 |
91 |
615 |
113 |
1150 |
135 |
2180 |
157 |
4125 |
179 |
7750 |
70 |
335 |
92 |
630 |
114 |
1180 |
136 |
2240 |
158 |
4250 |
||
71 |
345 |
93 |
650 |
115 |
1215 |
137 |
2300 |
159 |
4375 |
Index rychlosti
symbol |
G |
J |
K |
L |
M |
N |
P |
Q |
S |
T |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
max.km/h |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
180 |
190 |
210 |
240 |
270 |
300 |
240 |
Tabulka převodu palcových a milimetrových rozměrů
rozměr v palcích (90% serie) |
rozměr v palcích (80% serie) |
rozměr v milimetrech (90% serie) |
rozměr v milimetrech (80% serie) |
USA značení |
2.25 |
- |
70/90 |
80/80 |
- |
2.50 (2.75) |
3.10 |
80/90 |
80/80 (90/80) |
MH90 |
2.75 (3,00) |
3.60 |
90/90 |
100/80 |
MJ90 |
3.00 |
3.60 |
90/90 |
100/80 |
ML90 |
3.25 (3,50) |
4.10 |
100/90 |
110/80 |
MM90 |
3.50 |
4.10 |
100/90 |
120/80 |
MN90 |
3.75 |
4.10 (4.60) |
110/90 |
120/80 |
MP90 |
4.00 |
4.60 (5.10) |
120/90 |
130/80 |
MR90 |
4.25 |
5.10 |
120/90 |
140/80 |
|
4.50 / 5,00 |
5.10 |
130/90 |
140/80 |
MT90 |
4.75 |
5.50 |
140/90 |
150/80 |
MU90 |
Motokrosové alternativní značení
enduro - běžné značení |
motokros - běžné značení |
palce |
120/90 |
100/100 |
4,25/4,50 |
140/80 |
120/100 |
5,00/5,10 |
120/80 |
100/90 |
4,25/4,50 |
130/80 |
110/90 (110/100) |
4,00/4,60/5,10 |
90/80 |
60/100 |
2,50/2,75 |
90/80 |
70/100 |
2,75/3,00 |
100/80 |
80/100 |
3,00/3,25 |
110/90 |
90/100 |
3,60/4,10 |
90/90 |
80/100 |
2,75/3,00 |
Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vaší pneu?
- Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
- RFT = runflat tyres – Bridgestone
- DSST = Dunlop self-supporting technology
- R/F = runflat – Pirelli
- ROF = RunOnFlat – Goodyear
- RunFlat – Nokian
- SSR = self-supporting runflat - Continental
- Vhodný terén:
- A/T = all terrain – do jakýchkoliv podmínek
- AW = all weather – do každého počasí
- H/T = highway terrain – pro silniční jízdu
- M/T = mud terrain – do těžkého (blátivého terénu)
- M/S, M+S = mud/snow – často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén
- Bočnice (provedení a nápisy):
- OWT = outlined white letters – bílé obrysy písmen
- RW (OWT) – bílý nápis na bočnici
- RB (RBT) – černý nápis na bočnici
- RY – žlutý nápis na bočnici
- SW (XNW) = small whitewall (white strip) - bílý pruh
- WW = whitewall - bílá bočnice
- BSW = black sidewall – černá bočnice
- Stavba pneumatiky:
- FR (MFS) – pneu se silnější ochranou ráfku
- XL = Xtra load – vyšší nosnost
- TL = tubeless – bezdušová pneu
- TT = tube type – pneu s duší
- UL = ultra light – odlehčená konstrukc
- Z ostatních:
- SI = speed index – rychlostní symbol
- LI = load index – index nosnosti
- TWI = treadwear index – index opotřebení pneumatiky
Opotřebení pneumatik
- Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:
- Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
- Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
- Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
- Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
- Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brzdění na suchu (probrzdění) nebo smyk
- Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období
- Výměna pneumatik:
- Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
- Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
- Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
- V případě jakéhokoliv defektu
- Prodloužení životnosti Vaší pneu:
- Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
- Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
- Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
- Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení
- Nebezpečí jízdy na různých površích:
- Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
- Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
- V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)
- Tlak v pneumatikách:
- V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
- Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
- Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
- Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc
- Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:
- Obě pneumatiky stejné značky
- Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
- Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
- Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
- Stejný rychlostní symbol a…
- …samozřejmě stejný index nosnosti
- Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?
- Podle stylu jízdy a typu vozidla
- Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
- Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
- Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
- Cena? Až na posledním místě…
Jednotlivé části pneumatiky:
- Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy:
- Je uvnitř pneumatiky
- se stejnou funkcí jako duše (u starších pneu)
- Vrstva kostry:
- Složena z tenkých vláken rovnoběžně vedle sebe, zalitých do gumy
- Jsou klíčovou složkou a zajistí odolnost vůči tlaku
- Jedna osobní pneu obsahuje asi 1400 vláken, každé o „nosnosti“ až 15kg
- Patka pláště:
- Přenáší točivý moment a brzdění přes pneumatiku na vozovku
- Patní lana:
- Těmi je vyztužena patka – drží pneumatiku na ráfku
- Bez rizika mohou nést až 1800kg
- Ohebné gumové bočnice:
- Chrání pneumatiku vůči škodlivým nárazům (obrubníky, díry,…)
- V místě, kde se dotýká ráfku, je zpevněna tvrdou gumou
- Nárazníky
- Upevněné mezi mezi dvěma vrstvami gumy velice pevnými ocelovými lanky
- Vrstvy jsou k sobě přilepeny a s plochou pneu svírají úhel asi 60°
- Lanka jdou skrz materiál a vytváří trojúhelníky (= triangulace), což přispívá k pevnosti
- Zachovávají průměr pneumatiky za všech podmínek
- Jsou ohebné ve svislém směru kvůli eliminování deformace
- Běhoun:
- Svrchní část pneumatiky, na které je vzorek
- V místě kontaktu s vozovkou musí být schopen odolat vysokým tlakům
- Schopnost provozu a odolnost vůči opotřebení na každém povrchu
Silika
- Co je to?
- Dnes již neodmyslitelná součást směsi
- Funguje na bázi oxidu křemičitého SiO2 a nahrazuje saze
- Výhody:
- Snižuje tření a tím valivý odpor pneumatiky
- Menší tření znamená nižší spotřebu
- Tvrdne až při mnohém nižších teplotách = bezpečná jízda hlavně v zimním období
Co je to Aquaplaning?
- Jedná se o stav, kdy je mezi pneumatikou a vozovkou vrstva vody (nastává tedy při nebo po dešti)
- Řidič při něm nemá kontrolu nad vozem
- Častěji postihuje přední kola, ale velmi nebezpečný je i na zadních
- Jak mu předcházet?
- Ojetá pneumatika takovému jevu špatně odolává
- Kvalitnější pneu si naopak lépe poradí
- Opatrná jízda je dobrá prevence
- Co dělat (a nedělat) když k němu dojde (pokud nejste skutečně schopný řidič)?
- Nebrzdit ani nepřidávat plyn
- Vyšlápnout spojku a držet volant
- Počkat, dokud pneumatiky znovu nezískají kontakt s vozovkou
Brzdná dráha (graf)
Následující graf ukazuje prodlouženou brzdnou dráhu s více sjetými pneumatikami. Druhý – základní – sloupec ukazuje vzdálenost potřebnou k zastavení ze 100km/h na mokré vozovce s novým, 8mm hlubokým dezénem. V prvním sloupci je ve srovnání stejný ukazatel, jen na suché vozovce. Graf s mokrým povrchem především proto, že sjetý dezén velmi špatně odvádí vodu a nebezpečí je tak o mnoho větší než na suchu.